Content marketing jest kluczem do rankingów Google”
Matt Cutts, Google
Jeśli serwis internetowy nie jest widoczny wśród pierwszych 30-tu wyników wyszukiwania, ma ona taką samą skuteczność jak billboard postawiony w lesie. Stworzenie strony www bez wdrożenia działań pozycjonerskich nie ma więc większego sensu. Co więcej, specjalista w zakresie SEO marketingu powinien brać udział już na początkowym etapie budowania serwisu, gdyż właśnie wtedy może on najlepiej zadbać o jego przyjazność dla wyszukiwarek internetowych.
Obecność w sieci dziesiątek konkurencyjnych podmiotów sprawia, że witryna nie ma szans uzyskać wysokich pozycji bez dodatkowego wsparcia jakim jest content marketing. Czołowe miejsca na pierwszych stronach Google przynoszą natomiast wielowymiarowe korzyści. Nie tylko pozwolisz dzięki nim szybko odnaleźć się konsumentom zanim trafią oni do konkurencji, ale także uzyskasz pozycję lidera w swojej branży, gdyż właśnie tak są postrzegane firmy, które pokazują się internautom jako pierwsze.
Pozycjonowanie stron (ang. search engine optimization) to szereg działań zmierzających do wypromowania danego serwisu internetowego na jak najwyższe pozycje wśród organicznych wyników wyszukiwarek internetowych (głównie Google). Stanowi to niewielką inwestycję w porównaniu do innych form marketingowych. Nakłady finansowe zwracają się po kilkunastu tygodniach, gdy strona zajmuje wysokie pozycje, dzięki czemu konsumenci szybko odnajdują ją wpisując w wyszukiwarce swój problem.
Ze wzrostem kompetencji użytkowników internetu zmianie uległa także strategia przeprowadzania działań pozycjonerskich. Obecnie za najbardziej skuteczne uważa się pozycjonowanie witryn internetowych w modelu „długiego ogona” (ang. „long tail”). Wynika to z tego, że internauci wpisują do wyszukiwarek znacznie dłuższe i coraz bardziej precyzyjne wyrażenia kluczowe niż kilka lat temu. Taką zmianę ilustrują wskaźniki ilościowe. Podczas gdy w 1994 roku średnia długość fraz wpisywanych w Google wynosiła 1,3, tak w 2010 roku było to już 3,1.
W modelu „long tail” pozycjoner nie ogranicza się do kilku najbardziej podstawowych słów kluczowych, lecz bierze pod uwagę większość możliwych struktur językowych, które mogą zostać wpisane w wyszukiwarkę. Pozycjonowanie jest wówczas na tyle szerokie, że obejmuje pełen zakres tematów podejmowanych w serwisie internetowym. Podczas pozycjonowania w modelu „long tail” trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, że olbrzymią rolę odgrywa treść zamieszczona na stronie www oraz jej odpowiednie linkowanie. Niemniej jednak wyszukiwarki coraz skuteczniej walczą z pozycjonowaniem opartym na technicznych sztuczkach. Tak jak dotychczas mówiło się, że „linking is the queen” tak obecnie dodaje się, że dziś to „content is the king”. Nowoczesne SEO to integracja działań content marketing, budowania marki, analityki witryny i użyteczności.
SEO/SEM
Co może dla Ciebie zrobić agencja content marketing?
Działania zmierzające do wypozycjonowania serwisu podejmujemy już na etapie jego budowy. Jeśli jednak mamy zająć się gotową stroną internetową, będziemy dążyli do jej optymalizacji, a więc zwiększenia przyjazności dla wyszukiwarek internetowych. Dzięki audytowi SEO oraz odpowiednim operacjom w kodzie html-owym (np. przyjazne adresy URL) oraz treściom przygotowanym zgodnie z zasadami SEO copywritingu witryna będzie lepiej oceniana przez roboty Google. To przyczyni się do tego, że uzyska wyższe pozycje w wyszukiwarce.
Dalsze działania zmierzające do jej wypromowania na określone słowa kluczowe przeprowadzamy w modelu „long tail”, który obecnie jest uważany za efektywną metodę działań SEO oraz przygotujemy strategię działań content marketing w tym obecności w mediach społecznościowych, gdyż widoczność i popularność w social media jest dla wyszukiwarek potwierdzeniem autorytetu i siły marki.
Jeśli zależy Ci na bardzo szybkich efektach, a ponadto Twoja witryna ma charakter sprzedażowy, możemy przeprowadzić dla Ciebie także działania z zakresu PPC. Jest to kampania płatnej ekspozycji linków w wyszukiwarkach internetowych. Link sponsorowany wraz z tekstem zachęcającym do odwiedzenia strony pojawia się wówczas w Google w odpowiednim boksie reklamowym. Rozwiązania z zakresu SEO i PPC są często stosowane oddzielnie. Jednak doskonałe wyniki przynosi także ich integracja, dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie tzw. efektu surround. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez MarketingSherpa Inc. dwukrotnie zwiększa on szansę na to, że użytkownik odwiedzi serwis internetowy.
Co zyskasz dzięki SEO/SEM i content marketingowi?
- Łatwiejsze i szybsze pozycjonowanie (bardziej szczegółowe struktury językowe są prostsze w pozycjonowaniu niż frazy ogólne)
- Szersza ekspozycja witryny w wyszukiwarkach (serwis osiąga wysokie pozycje dla całego szeregu fraz kluczowych)
- Ruch najlepszej jakości (internauci nie trafią na Twoją stronę „przez przypadek”, lecz dotrą do niej osoby zdecydowane na zakup)
- Niższy wskaźnik odrzuceń (dłuższy czas spędzony na witrynie i większa ilość odwiedzonych podstron oznacza silniejsze zainteresowanie marką)